Loading...
دپارتمان مشاوره کارآفرینی و سرمایه گذاری۱۳۹۹/۱۰/۲۸ ۲۰:۳۲:۳۱

توضیحات

قدم های کسب و کارتان را باما محکم تر بردارید

دپارتمان مشاوره،کارآفرینی پارس‌شید

شرایط اقتصادی کشورها به گونه‌ایست که نیاز به ایجاد و توسعه کسب و کارها روز به روز بیشتر احساس می شود. در این شرایط دولت ها باید در “کارآفرینی” سرمایه گذاری کنند و با تربیت کارآفرینان روند ایجاد درآمد و اشتغال زایی را بهبود دهند.

کارآفرینی کلمه ای بسیار پرمعنی و گسترده است. شاید همه شما فکر کنید که کار آفرینی یعنی کسی که کاری را می آفریند که کاملا هم  درست است ولی این تعریف بسیار ساده است. و هر یک از افراد جهان از کارآفرینی تعریف مختص به خود را دارند در واقع کارآفرینی واژه ای جهان شمول است. ولی تمامی این  تعریف ها در آخر یک هدف را دنبال می کنند و آن هم افزایش سطح درآمد و  افزایش اشتغال در سطح کشور می باشد.

مفهومی به زبان ساده، «کارآفرینی» همان فرایند تأسیس یک کسب‌وکار بر مبنای یک فکر و ایده نو است. در واقع کار آفرینی یک مسیر برای شروع به کار و کسب درآمد است.

واژه کارآفرین از کلمه (Entrepreneur) به معنای متعهد شدن) مشتق شده که در اصل از زبان فرانسه به دیگر زبان‌ها راه ‌یافته است. انگلیسی‌ها سه اصطلاح با نام‌های ماجراجو، متعهد و کارفرما را در مورد کارآفرین به کار می‌بردند. ازنظر آن‌ها، کارآفرین کسی است که متعهد می‌شود مخاطره‌های یک فعالیت اقتصادی را سازمان‌دهی، اداره و تقبل کند.

اطلاعات دپارتمان

مدیر دپارتمان

مهندس رضا نوفرستی

شماره تماس

۹۰۳۹ ۶۴ ۳۷ – ۰۵۱
(داخلی ۷) ۵-۹۹۷۱ ۶۷ ۳۷ – ۰۵۱

گام های کارآفرینی

انواع کارآفرینان

کسانی که به کارآفرینی و کسب و کار مستقل فکر می‌کنند را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد:
۱) آن‌هایی که در حال حاضر، مشغول به کار هستند
۲) کسانی که اکنون در کسب و کار یا سازمان خاصی حضور ندارند و شاغل نیستند
ومیتوان به شکل زیر نیز آنها را دسته بندی نمود

  • نوظهور (در آغاز یک کسب‌وکار قرار دارد)
  • مبتدی (سابقه کسب‌وکار قبلی ندارد)
  • کهنه‌کار (سابقه فعالیت در کسب‌وکار دارد)
  • ترتیبی یا زنجیره‌ای (دائماً در حال تغییر کسب‌وکار است)
  • مجموعه‌ای (کسب‌وکار اصلی را حفظ می‌کند و کسب‌وکارهای دیگری (اضافی) را آغاز می‌کند)

– انواع کارآفرینی

کارآفرینی نیز با توجه به نحوه کسب و کارهای مختلف فردی و اجتماعی به انواع مختلفی دسته بندی می شوند.

۱) کار آفرینی در فعالیت های کوچک

در  ایالات متحده آمریکا بالای ۹۵ درصد از فعالیت های فعال مربوط به کسب و کار  کوچک می باشد، مثل انواع سوپرمارکتها، کارگاه های نجاری، آرایشگاه های  مردانه و زنانه، مشاوره تحصیلی، آژانس های مسافرتی، میوه فروشی و … و در  بیشتر کشورهای دنیا نیز بیشتر کارآفرینان در این حوزه های کوچک فعالیت می  کنند. در این حوزه ها سود کلانی وجود ندارد و بیشتر افراد شاغل، خانواده ها  و افراد همان منطقه هستند. در واقع این کسب و کارهای کوچک به فکر رشد و  درآمد عالی نیستند و نظر هیچ یک از سرمایه داران را به خود جلب نخواهند  کرد.

۲) کارآفرینی در استارتاپ های توسعه پذیر

فردی که استارتاپ های توسعه پذیر را تاسیس می کند، از همان ابتدا هدف خود را  برای آینده متمرکز کرده است که بتواند با خلق ایده های جدید دنیا را تغییر دهد. این گونه استارتاپ ها افرادی را به مجموعه خود راه می دهند که دارای  استعداد فوق العاده بالا باشند و مطمئنا سرمایه گذاران زیادی را نیز به سمت  خود جذب خواهند کرد. بیشتر این استارتاپ های توسعه پذیر در کشورهای توسعه  یافته آمریکا، چین و … می باشد و درصد بسیار کمی نیز در این زمینه فعالیت  می کنند ولی به دلیل داشتن ایده های برتر و مقیاس پذیر سرمایه داران زیادی  با این گروه ها فعالیت می کنند.

۳- کارآفرینی در سازمان های بزرگ

کارآفرینی  در شرکت ها و سازمان های بزرگ به مراتب سخت تر از دیگر شرکت ها می باشد.  نباید فکر کرد که چون شرکت بزرگ شده دیگر نیازی به ایده ندارد و می تواند  همیشه درآمد خوبی کسب کند. سلیقه های مشتریان روز به روز عوض می شود و رقیب  های سازمانی زیادی نیز به مرور زمان ظاهر می شوند که شرکت های بزرگ نیز  برای رقابت با آنها نیازمند خلق ایده های جدید و مناسب با سلیقه مشتریان می  باشند و باید به طور پیوسته نوآوری جدید در محصولات خود داشته باشند. برای  حل این مشکلات، سازمان های بزرگ به دنبال شرکت ها و سازمان های خلاق و  نوآور می گردند و تمام سهام آن را می خرند تا دوباره به چرخه سودآوری برسند  و یا خود شرکتهای بزرگ در درون سازمان خود کارآفرینان خلاقی را پرورش می  دهند.

۴) کارآفرینی مبتنی بر اینترنت

با  گسترش اینترنت و افزایش کسب و کارهای اینترنتی در دنیا، یکی از انواع  کارآفرینی به نام کارآفرینی اینترنتی نیز ایجاد شده است. در واقع تفاوت  اصلی کارآفرینی اینترنتی و بقیه انواع کارآفرینی، در کسب درآمد از طریق وب و  اینترنت می باشد. البته این بدان معنا نیست که باقی کسب و کارها برای فروش  محصولات خود ابدا از اینترنت استفاده نکنند ولی تمرکز اصلی کسب سرمایه در  این کارآفرینی، اینترنت است، یعنی شما می توانید بر اساس ابزارهای سئو و  گوگل آنالیتیکس تمامی فعالیت ها و کسب درآمد از طریق اینترنت را به خوبی  تجزیه و تحلیل کنید ولی در دیگر انواع کارآفرینی که تا حدودی از اینترنت  برای فروش محصولات خود استفاده می کنند چنین ابزاری را استفاده نمی کنید.  مثلا اگر شما فعالیتی در زمینه فروش خواروبار دارید می توانید محصولات خود  را در شبکه های اجتماعی مختلف مثل اینستاگرام، تلگرام و … تبلیغ کنید و  این کار به فروش بیشتر شما از طریق اینترنت کمک خواهد کرد ولی تجزیه و  تحلیل خاصی برای این کار وجود ندارد.

مراحل ایجاد کارآفرینی

کارآفرینی هم مانند تمامی اقدامات هوشمند دیگری دارای مراحل خاصی می باشد که باید حتما آنها را به ترتیب انجام داد.

۱) شناسایی فرصتی جدید

کارآفرین  باید خلاق باشد و از تمامی فرصت های جدید به نحو احسنت استفاده نماید، و  بتواند تمامی چالش ها، نیازها و مشکلات جامعه و مردم را بشناسد و برای رفع  آن اقدام بهینه با توجه به منابعی که در دست دارد انجام دهد.

۲) برآورد کردن ایده ها

پس  از شناسایی فرصتی جدید برای بر طرف کردن یکی از مشکلات و نیازهای جامعه،  نوبت به برآورد ایده می رسد. کارآفرین نسبت به تجربه ای که تا به الان کسب  کرده و خلاقیتی که در خود می بیند، ایده های مختلفی را در ذهن می پروراند و  باید در بین تمامی ایده های شکل گرفته بهینه ترین ایده را که به سرعت  نتیجه بدهد و عملی باشد را برگزیند. در واقع این مرحله نوعی امتیازدهی در  مورد ارزش محصول، ریسک کردن، فضای رقابتی و… می باشد که در نهایت باید یک  ایده خیلی مناسب و عالی را انتخاب کرد.

۳) متقاعد کردن افراد دیگر برای تشکیل گروه

بعد  از اینکه توانستید فرصت مناسب را خلق کرده و بهترین ایده را از بین چند  ایده انتخاب کنید، نوبت به متقاعد کردن افرادی مهم می رسد. در این مرحله  باید از یک بیزنس پلن کمک بگیرید تا بتوانید نظر افراد دیگر گروه مانند  سرمایه گذاران، افراد توانمند دیگر و موسسات مالی و اعتباری را به خوبی به  سمت خود جذب نمایید. و پس از جلب نظر این افراد یک گروه مناسب را می توانید  تشکیل داده و چشم انداز خود را عملی کنید.

۴) تامین منابع

تامین  منابع شامل: منابع مالی، نیروی انسانی و هر منابع دیگری که برای شروع کسب و  کار نیاز دارید باید به خوبی تامین شده و سازماندهی شود.

۵) مرحله اجرایی ایده

ایده  تا زمانی که اجرایی نشود به موفقیت دست نخواهد یافت. این مرحله مهمترین و  اساسی ترین مرحله از یک کارآفرینی موفق است. پس از اینکه تمامی منابع مورد  نیاز برای شروع کار تامین شود، تمامی افراد گروه باید یکدل و با تلاش و  پشتکاری فراوان به پیاده سازی ایده مطابق با اصولی که توسط کارآفرین  ساماندهی شده است فعالیت کنند.

۶) تغییر و تطبیق با بازار

تطبیق شدن با شرایط بازار از جمله مهمترین نکات در امر کارآفرینی است. و این تغییر پذیری و تطبیق باید از قبل برنامه ریزی شود.

دپارتمان مشاوره کار آفرینی پارس شید با برخورداری از متخصصین وکارشناسان با تجربه می توانند از ایده پردازی تا مرحله اجرایی ایده در کنار شما باشند

– مزایای کارآفرینی

کارآفرینی دارای اهمیت و مزایای زیادی در زمینه فردی، سازمانی و اجتماعی می باشد که در ادامه در مورد آن بیشتر صحبت می کنیم.

۱) کارآفرینی، افزایش توانمندی مدیریتی

یکی  از مهمترین مزایای کارآفرینی، بالابردن توانمندی های مدیریتی می باشد.  کارآفرین می بایستی در طول اجرای برنامه کارآفرینی، یک مشکل را به طور کامل  بررسی و تحلیل کند و برای حل آن راهکار مختلفی را اجرایی کند، و برای  انتخاب بهترین راه حل تمامی عوامل تاثیر گذار بر روی پروژه را از نظر هزینه  و بازده جوابدهی به طور کامل بررسی کرده و بهینه ترین گزینه را انتخاب  کند. در واقع وقتی یک کارآفرین شوید همه روزه باید تصمیم گیری آنی و دقیقی  را برای پیشبرد اهداف خود انجام دهید. همین عوامل باعث بالا بردن مهارت و  توانمندی شما در امر مدیریتی می شود که می توانید تمامی فعالیت ها و کارها  را زیر نظر بگیرید و مانند یک مدیر موفق عمل کنید.

۲) کارآفرینی باعث تشکیل شرکت های موفق تر و کارآمدتر می شود

وقتی  شخصی در جامعه وجود دارد که دارای خلاقیت و ایده های مهم می باشد و پس از  گام نهادن در این عرصه بتواند تصمیم گیری های آنی و دقیقی را اجرایی کند،  مطمئنا شرکت و سازمانی که تشکیل می دهد نسبت به دیگر شرکت ها بازده بالاتری  خواهد داشت و کارآفرینان دیگر نیز با توجه به این گونه فعالیت ها و تصمیم  گیری ها، رشد بیشتری در جامعه پیدا خواهند کرد که به موجب آن افراد  کارآفرین بهتری نیز در سطح جامعه ظهور کرده و شرکت های موفق تر و بهتر  دیگری نیز تشکیل خواهد شد.

۳) کارآفرینی موجب بهبود شرایط زندگی مردم می شود

وقتی  اشخاص و شرکت های موفق با خلق ایده های جدید در جامعه شکل بگیرد، در طبع  آن محصولاتی که ایجاد و تولید می شود هم دارای کیفیت بهتری بوده و هم دارای  هزینه کمتری نسبت به بازار می باشد که همین عوامل باعث بهبود شرایط زندگی  افراد جامعه می شود.

۴) افزایش توسعه اقتصادی کشور

ایده  های جدید و خلاق اگر با برنامه ریزی مناسب همراه باشد در عمل نیز جواب  داده و باعث افزایش سطح درآمد خواهد شد و همین موضوع به توسعه اقتصادی کشور  نیز کمک می کند.

به خانواده پارس شید بپیوندید