Loading...
دپارتمان طرح های توجیهی و تسهیلات بانکی۱۳۹۹/۱۰/۲۸ ۲۱:۵۷:۴۶

توضیحات

نگاهی حرفه ای به سرمایه شما داریم

دپارتمان طرح های توجیهی و تسهیلات بانکی

طرح توجیهی، به طور کلی به معنای بررسی و تجزیه و تحلیل شانس موفقیت یک پروژه یا کسب و کار است. هدف از تهیه طرح توجیهی ارائه یک مدل تصمیم‌گیری به مدیران سازمان و یا شرکت است که نشان‌دهنده فواید و عواقب تصمیم گرفته شده می‌باشد.

طرح توجیهی (مطالعات امکان سنجی )

اگر بخواهیم تعریفی از طرح توجیهی داشته باشیم باید گفت مطالعۀ امکان‌پذیری یا طرح توجیهی نخستین گام برای ایجاد یک کسب وکار است. طرح توجیهی را برای بررسی نحوه عملکرد یک کسب و کار می‌نویسند. این طرح، عملی بودن یا نبودن یک پروژه پیشنهادی را بررسی می‌کند. از طرفی، برای کشف نقاط قوت و ضعف یک کسب و کار تازه یا پیشنهادی، تهدیدها و فرصت‌های موجود و منابع موردنیاز، از طرح توجیهی استفاده می‌شود.  طرح توجیهی امکان پذیری یک پیشنهاد، سرمایه گذاری در کسب و کار و یا یک ایده را بررسی می کند. کارکرد اصلی طرح توجیهی این است که تعیین کند پروژه به لحاظ مطالعات بازار,فنی ومالی توجیه پذیراست یا خیرواینکه چگونه  پیشنهاد یک کسب وکار می تواند در دراز مدت موثر واقع شود و یا خطرات مالی را که ممکن است رخ دهد را بررسی نماید. طرح توجیهی، یک طرح کامل از  پیش بینی های مختلف مانند پیامدها، نقاط قوت و ضعف را ارائه می دهد. در حالی که تصمیم گیری در مورد شروع کردن و یا ادامه دادن یک پروژه سخت می باشد اما طرح توجیهی با توجه به بررسی های خود در تمام زمینه ها و بررسی فاکتور های مختلف و جمع اوری اطلاعات لازم، به تصمیم گیرندگان و مدیران یک پروژه اجازه تصمیم گیری درست و آینده نگرانه می دهد.

گزارشی که توجیه‌ پذیری یک طرح را در ابعاد مختلف از قبیل بازار، فنی و مالی مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهد، گزارش طرح توجیهیمعادل واژه انگلیسی( Feasibility Study Report) نام دارد. طرح توجیهی ابعاد مختلف یک پروژه از قبیل بازار، فنی و مالی را بررسی کرده  وبطور کلی شامل بخش‌های ذیل می باشد.

  1. مطالعه بازار یا Market Study: که در آن ابعاد مختلف ویژگیها وشرایط محصول در بازار وبررسی عرضه و تقاضا آن بررسی میشود
  2. توجیه‌پذیری فنی یا Technical Feasibility : به منظور بررسی ابعاد فنی طرح توجیهی همچون فناوری، ظرفیت، محل اجرا، ماشین آلات و تجهیزاتِ تولید و ساختار اجرائی طرح انجام میشود.
  3. تجزیه و تحلیل مالی یا Financial Analysis: به منظور بررسی و آنالیز ابعاد مختلف مالی و سودآوری طرح  وارایه مقادیر دقیق سرمایه گذاری و شاخص هایی همچون  NPV   و  IRR  انجام میگیرد
  4. بررسی های مالی توسط نرم افزارکامفار:کامفار یک نرم افزاربرای آنالیز امکان سنجی و گزارش گیری می باشد که مقادیربدست آمده از طرح توجیهی را تحلیل نموده و سپس یک خروجی به شما میدهد که غیر قابل تغییر است. بانک های ایران نیز این نرم افزار را برای ارزیابی طرح ها استفاده می کنند و مورد قبول سیستم بانکی کشور است.

در حالت ساده، برای قضاوت درباره سرنوشت نهایی یک کسب و کار، دو معیار اساسی داریم: هزینه و ارزش. هزینه به این معنا که منابع انسانی و مالی موردنیاز برای این پروژه به چه صورت هستند، چگونه تأمین می‌شوند و نقش آنها در پیشبرد پروژه به چه شکل است. ارزش نیز، نشانگر کارها و اقداماتی است که در جهت تولید کالا یا خدمت به کار گرفته می‌شوند.

اهمیت تهیه طرح توجیهی در نظام بانکی

یکی از مهم‌ترین مدارکی که بانک‌ها برای اعطای وام به کسب و کارها طلب می‌کنند، طرح توجیهی است. همانطور که گفتیم، طرح‌های توجیهی می‌توانند مشخص کنند یک کسب و کار در چه مسیری حرکت می‌کند و آیا موفق خواهد شد یا نه.

از طرفی، جزئیاتی در این طرح ذکر می‌شوند که نشانگر نحوه فعالیت پروژه هستند. بانک، با اعطای وام به کسب و کارها، در واقع با آنها شریک می‌شود؛ به همین منظور باید از موفقیت آن کسب و کار، اطمینان حاصل کند. این به بانک کمک می‌کند تا سود کرده و از ضرر دور بماند.

طرح‌های توجیهی، بانک را متقاعد می‌کنند که یک پروژه در روند مناسبی پیش می‌رود و می‌شود روی آن سرمایه‌گذاری کرد. به همین دلیل، این مدرک بسیار مهم بوده و باید با دقت و توسط افراد متخصص در این زمینه نوشته شود.
طرح های توجیهی در نظام اعتباری بانکی با دید متفاوتی ارزیابی و بررسی می شوند. بانکها با توجه به کمبود منابع از بین پروژه ها براساس اهلیت متقاضی، وشاخص های مالی اقتصادی فنی مشخص و استاندارد ، پروژه هایی باسود مناسب و ریسک کم را با توجه به اولویت های سرمایه گذاری بانک و یا صندوق توسعه انتخاب می کنند. این شاخص ها براساس دستورالعملها و تجارب قبلی بانک در نظر گرفته می شوند و سعی دارند از ریسک های آتی پروژه جلوگیری کنند.
این استاندارد ها به نکاتی توجه می کنند که در صورت بررسی طرح ها با توجه به این نکات، بسیاری از پروژه ها توجیه پذیری لازم برای سرمایه گذاری را ندارند، نکاتی که سرمایه گذاران متوجه آنها نیستند. از طرفی بررسی طرح قبل از ارسال آن به بانک به نوعی خریدن زمان و کاهش هزینه هاست .
اما در فرایند تامین مالی پروژه ها در سیستم بانکی، استانداردها و رویه های بررسی متفاوت از یکدیگر است. به طوری که گاهی متقاضی تسهیلات را سردر گم می کنند و متقاضی در این فرایند گاهی با موارد و قوانینی روبرو می شود که مجبور به چند باره کاری و تهیه طرح توجیهی های مختلف و متعدد می شود . از اینرو به سرمایه گذاران و متقاضیان توصیه می شود با اطلاع از این رویکردها و انجام دقیق مطالعات ، براساس نیاز و استانداردهای سیستم بانکی ، زمان بررسی و مراحل بررسی را برای خود و سیستم بانکی تسهیل نمایند .
دپارتمان طرح های توجیهی وتسهیلات بانکی پارس شید نگارش طرح های توجیهی را به سبک خاص وبصورت کامل وتخصصی طبق فرآیند ذیل تهیه وتدوین می نماید.

۱.فرایند کنترل و شناخت مسائل
۲. شناسایی اهداف، فرصت‌ها و تهدیدها
۳. شرح موقعیت‌ها
۴. شناسایی در آمدها
۵. شناسایی هزینه‌ها
۶. شناسایی سود
۷. در کل تجزیه و تحلیل یک پروژه

اطلاعات دپارتمان

مدیر دپارتمان

مهندس مصطفی ابراهیمی

شماره تماس

۹۹۷۱-۵ ۶۷ ۳۷ – ۰۵۱
(داخلی ۳)

شماره همراه:

۹۹۷۱ ۷۶۷ ۰۹۱۵

برخی از همکاران ما

به خانواده پارس شید بپیوندید